Pages

Monday 5 November 2012

Kragar


Inspiration kan komma från många håll. Det vanligaste är nog att den kommer från annat mode.

För någon månad sen fick jag en upplaga av tidningen Hemslöjd. Jag är själv inte så intresserad av hemslöjd, men det märks att de jobbar på att "hotta upp" tidningen genom att föra in saker som känns mer moderna. Jag skulle kunna skriva experimentella också men jag tror att hemslöjd alltid varit experimentellt på något sätt, problemet för mig är när man institutionaliserar hantverket och sätter ramar och regler.





Vad jag kan konstatera när jag tittar i tidningen är att ingenting är helt nytt, framförallt påverkas vi av vad gjorts tidigare. Intressant nog hittar jag en krage i tidningen som påminner mig om en krage som jag virkade för flera år sedan. Grunden i min krage (det grå garnet) är virkat efter en beskrivning på en duk, den gjorde jag för att jag ville lära mig att virka. Vad jag inte tänkte på var att beskrivningen var för ett tunt bommulsgarn och jag hade ett stick-garn i syntet. "Duken" blev såklart jättestor och konstig eftersom mitt garn var lite elastiskt och väldigt luftigt. Jag upptäckte ganska snart att "duken" funkade ganska bra som sjal, men efter ett tag kändes det som att den behövde något mer - det var då jag lade till de andra lagren som är helt improviserade.

Likheten är slående även om de samtidigt är väldigt olika. Spännande!





No comments: